Administratiekantoor Barnfield

U levert de bonnetjes en facturen, wij doen de rest

Nieuws en wetenswaardigheden voor ZZP'ers en freelance ondernemers

Beste ondernemer, 

Om de kwaliteit van ons werk te kunnen garanderen moeten we op de hoogte blijven van alle wetswijzigingen, met name op gebied van de inkomstenbelasting, de omzetbelasting, de vennootschapsbelasting en de loonheffing. Daarnaast zijn er nog vele andere ontwikkelingen die van invloed kunnen zijn op ZZP'ers en freelancers in Nederland. Het is door de vele wetten en wijzigingen voor de gemiddelde ondernemer haast niet te doen om datgene eruit te filteren wat voor hem of haar van belang is. 

Door het plaatsen van artikelen op deze blog hopen we een bijdrage te kunnen leveren aan de wirwar van regels en wetten in Nederland. Verder willen we ondernemers en mensen die plannen hebben te gaan ondernemen voorzien van allerlei wetenswaardigheden en tips. 

De artikelen zijn voorzien van een datum en op die datum is de betreffende informatie actueel. Omdat de artikelen op deze blog blijven staan, kan het zijn dat de informatie uit oudere blogs inmiddels is verouderd. Uiteraard proberen we bij nieuwe ontwikkelingen het onderwerp te updaten. We wensen iedere lezer veel nut en misschien ook wat leesplezier en hopen een bijdrage te kunnen leveren aan de behoefte aan nuttige informatie.


25-11-2022 Overstappen naar een andere boekhouder.

Als je plannen hebt om over te stappen naar een andere boekhouder / administratiekantoor, dan is dit het moment! Omdat de boekhouding per belastingjaar (bijna altijd een kalenderjaar) wordt bijgehouden, is het het makkelijkste en het voordeligste om per 1 januari over te stappen. De vorige boekhouder kan het jaar 2022 nog afmaken en de nieuwe boekhouder doet de administratie en aangiftes vanaf 01-01-2023.

Als je niet tevreden bent met de huidige boekhouder, of je vindt de prijs te hoog, laat het ons weten. Wij maken de overstap gemakkelijk door onze overstapservice. Als je in zee gaat met Administratiekantoor Barnfield, regelen wij de overdracht van de administratie. het enige wat jij moet doen is de vorige boekhouder laten weten dat je per 1 januari 2023 overstapt.


01-1-2022 FOR wordt per 01-01-2023 afgeschaft!

Veel ondernemers maken gebruik van de FOR. FOR is een afkorting voor fiscale oudedagsvoorziening. De FOR houdt in het kort in dat een deel van je winst (ongeveer 10%) in het belastingjaar waarover aangifte wordt gedaan, niet wordt belast, maar pas wordt belast als je met pensioen bent / gaat. Omdat je dan waarschijnlijk een lager inkomen hebt, is de belastingdruk lager en betaal je uiteindelijk over dat deel van de winst per saldo minder belasting. De FOR wordt afgeschaft per 01-01-2023. Alles wat tot en met 31-12-2022 is opgebouwd, valt onder de oude regeling.


18-10-2022 Verplicht aangesloten bij een bedrijfspensioenfonds?

Voor sommige ZZP' ers geldt dat ze verplicht zijn aangesloten bij een bedrijfspensioenfonds.

Wanneer ze dit niet bij de start van hun onderneming doen, dienen ze de pensioeninleg alsnog met terugwerkende kracht te betalen.
Het geldt voor de volgende zzp’ers:
• Schilders
• Glaszet- en afwerkingsbedrijven
• Natuursteenbedrijven
• Afbouwbedrijven en stukadoors
• Huisartsen
• Fysiotherapeuten
• Tandartsen
• Medisch specialisten
• Verloskundigen
• Dierenartsen en apothekers
• Notarissen
• Loodsen en roeiers in het Rotterdams havengebied

Als je niet bij deze beroepsgroepen hoort, ben je niet verplicht een pensioen op te bouwen, maar het is wel verstandig om te doen.
Hoe kom je er achter wat voor jou geldt?

Sta je bij de Kamer van Koophandel (KvK) ingeschreven onder de SBI code:
4331     Stukadoren
4332    Bouwtimmeren
4333    Afwerken van vloeren en wanden
4334    Schilderen en Glaszetten

Dat geldt voor jou (hoogstwaarschijnlijk) dat je verplicht bij het Bedrijfspensioenfonds (in dit geval Schilders) bent aangesloten.

het beste kun je contact met het BPF opnemen om een en ander te bespreken.

Als achteraf namelijk blijkt dat je toch aangesloten had moeten zijn kun je voor een nare verrassing komen te staan. De aansluiting gebeurt bijna altijd met terugwerkende kracht.

01-10-2022 onbelaste reiskostenvergoeding gaat omhoog!

Per 01-01-2023 mag je als werkgever maximaal 21 eurocent per kilometer aan je werknemers vergoeden. Tot 01-01-2023 is dat 19 cent per kilometer.

Als je meer vergoedt, wordt het meerdere gezien als loon, waarover sociale lasten en belasting geheven wordt.

Voor ondernemers die ondernemers zijn voor de inkomstenbelasting (dus bijvoorbeeld ZZP' ers of freelancers, maar ook ondernemers met een eenmanszaak of VOF met personeel) kunnen voor de zakelijke ritten bij hun eenmanszaak per 01-01-2023 21 cent per km als kosten opvoeren. Daarover hoeft dus geen inkomstenbelasting afgedragen te worden


08-11-2021 Hoeveel moet ik reserveren voor de belastingen?

Met regelmaat wordt de vraag gesteld "hoeveel moet ik apart zetten voor de belastingen"?

Omdat je als ondernemer met een eenmanszaak of VOF zelf de inkomstenbelasting moet afdragen is in de meeste gevallen niet elke euro die je aan omzet maakt ook netto inkomen. Hoeveel procent van je omzet moet je dan opzij zetten? dat hangt sterk af van de hoogte van je winst en je persoonlijke situatie. Daarnaast maakt het ook nog uit of je wel of geen BTW bij je klant in rekening brengt en of de BTW misschien verlegd is.

Om te beginnen de BTW:

Als je BTW-belaste diensten levert en je hebt de BTW niet verlegd zoals bijvoorbeeld in de bouwnijverheid veel gebeurt, dan moet die btw na afloop van elke periode (meestal kwartaal) worden afgedragen. De meeste diensten zijn belast met 21% BTW. Van elke euro die door jouw klant aan je wordt overgemaakt moet je ongeveer 17% opzij zetten om straks aan de belastingdienst af te dragen. Natuurlijk mag je de BTW op zakelijke uitgaven ook weer terugvragen, dus als dat bij jou het geval is, dan is het percentage wat lager. Wil je op safe spelen, zet dan 17% opzij. Als je dan toch BTW op je kosten kunt terugvragen, dan heb je na het kwartaal een meevallertje.

Voor de inkomstenbelasting ligt het wat gecompliceerder. De inkomstenbelasting is namelijk geen vast percentage van je omzet. De belastingdruk is voor iedereen verschillend en hangt af van vele factoren. Hier onder enkele factoren die van belang zijn voor het bepalen van dat percentage:

  • De hoogte van je winst
  • Of je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting
  • of je wel of niet voldoet aan het zogenaamde urencriterium (1225 uur)
  • Of je wel of geen starter bent
  • Of je wel of geen gebruik maakt van de FOR (fiscale oudedagsreserve)
  • of je een auto van de zaak hebt
  • De op jou van toepassing zijnde heffingskortingen
  • etc.

Wat voor jou het percentage is, is dus maatwerk en moet aan de hand van jouw situatie berekend worden.


In onderstaande tabel is een indicatie gegeven waarbij de volgende factoren aan de orde zijn:

  • Je bent ondernemer voor de inkomstenbelasting
  • Je hebt geen recht (meer) op startersaftrek
  • De winst is de omzet na aftrek van kosten
  • Er is geen auto van de zaak
  • Je voldoet aan het urencriterium en besteedt dus meer dan 1225 uur per jaar aan je onderneming
  • Je hebt recht op de algemene heffingskorting en arbeidskorting.
  • er is geen rekening gehouden met aftrekposten zoals hypotheekrenteaftrek
  • Het betreft de percentages voor het jaar 2022

Winst

IB/PVV en inkomensafhankelijke bijdrage ZVW

In procenten

Maandelijks bedrag te reserveren voor de IB/PVV en ZVW

10.000

175

1.75%

14

15.000

410

2.7%

34

20.000

650

3.3%

55

25.000

900

3.6%

75

30.000

1.700

5.7%

140

35.000

3.600

10.3%

300

40.000

6.000

15%

500

45.000

8.300

18.5%

690

50.000

10.600

21.%

885

55.000

13.000

23.6%

1.085

60.000

15.400

25.7%

1.280

70.000

20.200

29%

1.700

80.000

25.700

32%

2.140

90.000

30.900

34.3%

2.575

100.000

35.800

35.8%

2.985



Aan bovenstaande percentages en bedragen kunnen geen rechten worden ontleend. Het is een indicatie. 

Als je precies wil weten welkbedrag jij maandelijks opzij moet zetten om niet elk jaar onaangenaam verrast te worden van een hoogte aanslag inkomstenbelasting, neem dan contact met ons op.

Met vriendelijke groet 

Administratiekantoor Barnfield




































E-mailen
Bellen
Map
Info